maandag 7 maart 2011

Sirenes buiten en binnen

Maandag is al in volle wasdom.
Wat een waanzinnig mooie maandag:
de zon schijnt en laat alles stralen.
De lucht een prachtig blauw podium.

De eerste maandag van de maand maart.
De sirenes hebben klokslag 12 weer geklonken.

Bij mij ging het alarm ook af vanmorgen.
Ik hoorde een negatieve boodschap.
En ik nam het persoonlijk.
Werd boos, ging me verdedigden,
en legde een onsje schuld bij de ander.

Tja, iets in mij voelde zich 'aangevallen'.
...als die ik kritiek denkt te horen,
gaat ze over tot de tegenaanval of
tot zelfverdediging.

Het gebeurt voor ik er erg in heb.
Een vlaag van energie stroomt door mijn lijf,
alle troepen worden in opperste staat
van paraatheid gebracht om mij te
verdedigen tegen de ander,
DE VIJAND!

Wat een waanzin....belofte hier en nu dat ik
dit niet meer laat gebeuren.
Dat het licht van de liefde mag schijnen
als ik spreek en als ik luister!

De mindful monday inspiratie van deze week is een gedicht
van Ruth Bebermeyer, 'Woorden als vensters of muren'

Woorden als vensters of muren
Ik hoor zo'n veroordeling in je woorden
ik heb het idee dat ik aan de kant word gezet,
maar voordat ik ga wil ik weten:
is dat echt wat je me wilt zeggen?

Voordat ik weerwoord geef
voordat ik gekwetst of bang reageer
voordat ik een muur van woorden opwerp
zeg me heb ik je goed verstaan?

Woorden zijn als vensters of als muren
ze veroordelen of bevrijden ons
Dat het licht van de liefde mag schijnen
als ik spreek en als ik luister


Er zijn dingen die ik wil zeggen
die zo belangrijk voor me zijn.
Maar help me daarbij,
als mijn woorden ontoereikend zijn.
Als je denkt dat je tekort bent geschoten
dat ik niet langer om je geef,
luister dan alsjeblieft door mijn woorden heen
naar de gevoelens die we delen.

Ruth Bebermeyer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten